Boyama işlemine başlamadan önce
Boyama işlemine başlamadan önce doğru giysilerin giyilmesi temeldir. Eski giysiler veya tulum, eldivenler ve bir şapka giyilmesi gerekir; ayrıca, bilhassa teknenin altında çalışırken bir güvenlik gözlüğü ve yüz maskesi kullanılması tavsiye edilir.
Boya yaparken yünlü kıyafetler giymeyiniz. Yünün lifleri boyaya bulaşabilir.
Temel aletler arasında gevşemiş boyanın kazınmasına yönelik bir spatula, tekneyi hafifçe zımparalamak için ıslak ve kuru zımpara kâğıdı ve zımpara takozu, su kovası, fırçalar, rulo, tepsi ve ayrıca su hattını örtmek için maskeleme bandı yer almaktadır.
Teknenin İncelenmesi
Kaldırma, ovma veya tazyikli suyla yıkama işleminden sonra tekne yakından incelenerek hasar ve kirletici yapışması olup olmadığı kontrol edilmelidir.
Yıkama sırasında kaldırma kayışlarına gelen alan, sonrasında kalan kir izlerini gidermek için ovalanmalıdır.
Bir spatula kullanılarak; ot, yosun, gevşek pullanmış boya ve yer yer oluşan kabarmalar sağlam alt tabakaya ulaşıncaya kadar kazınmalıdır. Tekne yüzeyinde gereksiz oyuk olmasını engellemek için spatulanın keskin köşeleri yuvarlatılmalıdır.
Kabuklu canlılar daha esaslı bir işlem gerektirirler; çünkü bunlardan kaynaklanan solüsyon yavru kabuklu hayvan ‘yumurtalarının’ yakın bölgelere yerleşmesini teşvik eden bir hormon içerir. Tamamen kazınıp, kalıntıları ortadan kalkıncaya kadar ıslak zımparalama işlemi gerçekleştirin.
Büyük yüzeyli teknelerde ince sulu kumlama yapılabilir. Kimyasal çıkarıcılar, ancak fiberglas tekneler üzerinde kullanımı %100 güvenli olan deniz tipinde olmaları koşuluyla kullanılabilirler.
Yüzey Hazırlığı
Boyanacak yüzeyler temiz ve kuru olmalı, yağ veya gres içermemelidirler.
Çıplak yüzeyler önce uygun bir astar sistemiyle astarlanmalı, katlar arasında herhangi bir dalgalanmayı gidermeye yönelik epoksi dolgu kullanılmalıdır.
Mevcut zehirli boyalar genellikle özel herhangi bir hazırlık gerektirmezler; fakat boyadaki küçük topaklanmaları ve ‘kabarcıkları’ gidermek için hafifçe ıslak zımpara yapılabilir.
Zehirli boyalar, asla sıcak havalı çıkarıcılarla yakılmamalı veya kuru zımparalanmamalıdırlar; çünkü, sezon sonunda bile zehirli kimyasallar içereceklerdir. Bu nedenle, güvenli tek yol tatlı suyla ıslak zımpara yapmaktır.
Tekne sualtının astarlanması
Çıplak ve dolgulu alanlarda, sonraki katların iyi tutunmasını sağlamak için astarda rötuşlar yapmanız gerekecektir.Bu, bilhassa, bütün mevcut boyanın kaldırılması ve tam kat astar kullanılmasının gerekmesi durumlarında tavsiye edilir. Çok Amaçlı Epoksi Astar, fiberglas tekneler üzerindeki jel katı korumak için de tasarlanmıştır ve metal omurgalar üzerinde kullanım bakımından idealdirler.
Zehirli Boya Kullanımı
Eğer mümkünse, zehirli boyayı hava sakin ve kuruyken sabahın geç saatlerinde veya öğlenden hemen sonra kullanın. Zehirli boyayı özellikle hava açıkken günün geç saatlerinde kullanmayın; sıcaklıktaki ani düşme gece çiğlenmeye neden olarak yeni sürdüğünüz boyayı bozacaktır. Ayrıca boya yaparken yüzeydeki nem de tutunma kaybına ve soyulmaya neden olacaktır.
Su hattının etrafına iyi kalite maskeleme bandı yapıştırarak anotları, şaftları ve bağlantı parçalarını maskeleyerek yanlışlıkla zehirli boyaya maruz kalmalarını engelleyin.
Boyama işlemine başlamadan önce, zemini korumak için bir plastik örtü serin ve zemini suyla ıslatarak toz kalkmasını engelleyin.
Eğer soğuk bir günde çalışıyorsanız, boyayı kullanıncaya kadar sıcak bir yerde muhafaza edin. Alternatif olarak, zehirli boya kutusunu bir sıcak su kovasının içinde tutarak boyanın ısınmasını sağlayabilirsiniz. Sıcak boyanın uygulanması daha kolaydır ve ayrıca çok daha pürüzsüz bir görünüm verecektir.
Boyayı, bir düz bıçakla iyice karıştırın. Ağır pigmentler, zehirli boyaların kolay çökmesi anlamına gelir. Normalde inceltme işlemine gerek yoktur.
Kovayı doğrudan doğruya kutudan kullanmayın; bir rulo tepsisinin içine uygun miktarda boya aldıktan sonra tekrar kutunun kapağını kapatın. Bu işlem, ana kutudaki boyanın pislenmesini ve çabuk eskimesini engelleyecektir. Boyayı çalışma sırasında arada sırada karıştırın; aksi durumda, zehirli boya içindeki ağır biyosid partikülleri dibe çökebilir.
Zehirli boyalar en iyi ruloyla sürülürler; fakat rulo ile ulaşılması zor olan biçimsiz yerler için elinizin altında bir fırça bulundurun. Kuzu yününden rulolar çok fazla miktarda boya tutarlar ve büyük bir alanın çabuk boyanmasını sağlayabilirler. Fakat bunlar oldukça kaba bir yüzey yaratabilirler ve bu durum yarış tekneleri için ideal değildir. Daha pürüzsüz bir bitiş yüzeyi sağlamak için bir tiftik kumaşlı rulo kullanın.
Rulo kullanırken, boyayı bir fırça kullanıyormuşsunuz gibi ‘çaprazlama’ şekilde sürün. Bu yöntem boyanın dengeli şekilde yayılmasına yardımcı olur. Alternatif olarak, başka birinin sizi boya beziyle takip etmesini sağlayın. Bezi ileri geri kullanmayın ve boyayı çok ince şekilde yaymaya çalışın.
Genellikle, zehirli Boya sürmeniz gerekir.Ilıman sularda 2 sezona kadar idare edebilir. Teknenin ön kenarlarında ve su hattının yukarısında ekstra bir kat zehirli boya sürülmesi iyi olacaktır; bu bölgeler daha fazla su akışına maruz kalırlar.
Tavsiye edilen miktarda zehirli boya kullanmayı unutmayın; aksi durumda sezon sonuna kadar idare etmeyebilir.
Boya ‘yapışkanlık’ duygusu verir vermez, boyanın kuruyarak tamamen sertleşmesinden önce maskeleme bandını kaldırın. Bu, boyanın daha pürüzsüz olmasını sağlayacak ve yüzeyde ‘sırıtmasını’ engelleyecektir.
Suya İndirmeye Hazır
Boyayı sürdükten sonra en azından ertesi güne kadar beklemeniz gerekir; daha erken suya indirmeniz durumunda çok çabuk aşınma olasılığı yüksektir.